My life in New Jersey

Six weeks in America

Hey allemaal,

Hier is dan eindelijk mijn eerste blog vanuit Amerika. Er is een hoop gebeurd in die zes weken dat ik in Amerika ben. Laat ik bij het begin beginnnen.

New York City en ontmoeting gastgezin

Woensdag 13 augustus 11 uur (locale tijd) kwam ik met de groep aan op Newark Airport. Na 8 uur in het vliegtuig gezeten te hebben, hadden we nog een hele dag te gaan. Gelukkig deden we die dag niet veel meer dan een beetje in en rond het hotel hangen en pizza eten. Donderdag en vrijdag twee topdagen in New York gehad, heel veel gezien en gedaan en heel veel gelopen. Zaterdag was dan het moment om mijn gastgezin te onmoeten, iedereen moest heel vroeg op om naar het vliegveld te gaan en door te vliegen naar zijn/haar gastgezin ergens in Amerika, maar ik werd gelukkig om 11 uur bij het hotel opgehaald, omdat me gastgezin er 20 minuten vandaan woont. Het huis is heel groot. Het heeft 4 verdieping en ik heb me eigen verdieping helemaal bovenin, met computerkamer, opbergkamer, badkamer (met uitzicht op New York City) en slaapkamer. Die dag hadden we voorderest niet heel veel gedaan, ik had alleen me kamer een beetje ingericht en we gingen 's avonds uiteten.

Vakantie Virginia

Een week later gingen we alweer op vakantie naar Virginia. Jiwoo (een vriendin van Johanne), was met ons mee. Als je dan in de auto naar Virginia aan het rijden bent merk je eigelijk pas hoe groot Amerika is, na 6 uur rijden ben je twee kleine staten verder. Het was de hele week 30+ graden. We zijn naar bush gardens geweest (de Amerikaanse versie van walibi), naar een waterpretpark en naar het centrum van Williamsburg. We hadden ook nog fietsen gehuurd, maar die leken echt totaal niet op de fietsen die we in Nederland hebben.

Problemen school

Die donderdag dat we op vakantie waren werd Carmen gebeld door Mark (mijn contactpersoon) en die vertelde ons dat de school, Hasbrouck Heights High School, heel moeilijk deed en mij niet op school wou nemen. Daar zat ik dan bij me gastgezin, waar ik na ruim twee weken al een hele goede band mee had opgebouwd en me al helemaal thuis voelde. Als ik niet naar die high school in Hasbrouck Heights kon gaan moest ik weg bij mijn gastgezin. Vanaf die donderdag zijn er heel veel telefoontjes gepleegd en heel veel e-mails verstuurd met allerlei mensen om te proberen mij op die school te krijgen. Carmen had allemaal contacten met mensen die ons misschien konden helpen. Ook Ayusa (de Amerikaanse organisatie) en Travel Avtive (de Nederlandse organisatie) waren er heel hard mee bezig.

Ander gastgezin

We waren inmiddels een week verder. De vakantie was over. De scholen waren al 2 dagen begonnen en ik moest ook echt snel beginnen met school anders kregen we problemen. Al die tijd stond ik al ingeschreven bij de Kittatiny High School in Newton. Dat was plan B voor als de Hasbrouck Hights High school mij niet aan zou nemen. Ik moest dan bij mijn contactpersoon gaan wonen, waar ik echt niet op zat te wachten. Die zondag moest ik dan toch echt naar mijn contactpersoon verhuizen. De HH High School weigerde nog steeds mij op school te nemen. Ik kwam te wonen bij Mark en Katy. Zij waren heel aardig alleen ik had daar helemaal niks, ze hebben geen kinderen en ik kende ook niemand daar. Ik ging van een huis in de stad met uitzicht op New York vanuit me kamer, naar een huis in de bergen ergens in the middle of nowhere met uitzicht op bomen vanuit me kamer en waar beren rondlopen.

Eerste schooldag

Die maandag had ik dan me eerste dag op de Kittatiny High School. Ik ging voor het eerst in me leven met een schoolbus naar school. En ja hoor... die maandag ochtend mistte ik natuurlijk de eerste schoolbus van me leven. Mijn eerst schooldag begon goed... Uiteindelijk op school aangekomen en daar begon het dan. Ik had me een jaar afgevraagd hoe zo'n eerste schooldag in Amerika zou zijn. Het was uiteindelijk wel anders dan dat ik had verwacht. Mensen stelde allemaal vragen en elke keer als ik door de gang liep zei iemand wel 'hey jij bent toch die exchange student uit nederland?', terwijl ik diegene nog nooit had gezien. Je ziet ook hoe kortzichtig de Amerikanen zijn, ze hebben echt geen idee wat er in de rest van de wereld is of gebeurd dan Amerika. De meeste hadden wel van Nederland en Amsterdam gehoord, maar wisten niet dat dat bij elkaar hoorde en dachten dat Amsterdam een land was. Om 11 uur had ik lunch, ik had al wat vrienden gemaakt. En ja ik was natuurlijk geld vergeten voor lunch, gelukkig was iemand zo aardig om lunch voor mij te kopen. Kwart voor 3 zat mmijn eerste schooldag erop, en ja je raad het al, ik mistte ook de tweede schoolbus van me leven. Gelukkig kon Mark me ophalen.

Nieuws

Toen werden we gebeld door de krant. Zij wouden ons interviewen over wat er allemaal aan de hand was met de school. Daar zat misschien een kans voor mij in, want als veel mensen er vanaf wisten, zit er misschien wel iemand tussen die ons kan helpen. Toen het eenmaal in de krant stond, werden we gebeld door Chasing New Jersey, dat is een grote niewszender hier. Ook die wou ons interviewen. Ik zal de links van de nieuws stukjes hier rechts van de pagina zetten.

Terug naar eerste gastgezin

Ik zou in het weekend naar mijn gastgezin in Hasbrouck Heights gaan, en ik kon niet wachten om daar weer te zijn. Die donderdag van mijn eerste schoolweek belde Mark mij ineens met het nieuws dat ik terug kon naar mijn gastgezin in Hasbrouck Heights, definitief! Een prive school had namelijk het artikel in de krant gelezen en wou maar na aanleiding van op school nemen, voor niks! Normaal kost het $15000 om naar die school te kunnen gaan. Het enige wat ik voor ze terug moet doen is een presentatie over Nederland geven. Ik was wel heel blij dat ik terug kon naar mijn gastgezin en weg kon uit de middle of nowhere, dat is echt niks voor mij, ik hou meer van de stad. Het enige mindere was dat ik al vrienden had gemaakt op de school in Newton, maar gelukkig is het maar een uur rijden van hier naar Newton. Aangekomen in Hasbrouck heights kon ik mijn kamer voor de tweede keer weer inrichten.

Tweede eerste schooldag

En toen had ik die maandag voor de tweede keer mijn eerste schooldag. Deze ging mij wat beter af. Ik had me schoolbus niet gemist en ik had geld voor lunch mee. Me schoolbus is trouwens nu niet zo'n gele, maar een luxe citybus voor 50 personen en er zitten iedere dag maar ongeveer 10 mensen in. Het is een katholieke school en dat merk je ook wel, iedere keer aan het begin van de les bidden we. Ik sla denk ik wel 20 kruisjes per dag. Is weer is wat anders. Ook op deze school wisten mensen vrij weinig (niks) over Nederland.

Derde schoolweek

Dit is nu mijn derde schoolweek hier en het begint allemaal een beetje te wennen. Heb al wat vrienden en het schoolwerk gaat me wat beter af. Ik had alleen wat problemen met wiskunde en physics, maar ik ben nu overgezet naar een makkelijkere klas voor die vakken. Het enige nadeel van de school is dat het een half uur rijden is. Dus het gaat wat moeilijker om met mensen van school af te spreken. Het verbaast mij wel hoeveel Nederlanders er in New Jersey zijn, ik heb denk ik wel 10 mensen die ik heb ontmoet horen zeggen dat ze iets Nederlands in hun familie hebben. Ik zie ook veel Nederlandse achternamen. Ik ga vaak naar een voetbalwedstrijd van John en altijd als ik daar kom beginnen wel mensen tegen mij te praten van; oh, ik heb over je gelezen, goed voor je dat je nu op Don Bosco High School (de prive school) zit. Iedereen kent me al in de buurt. Het weer hier is eigelijk een beetje hetzelfde als in Nederland. Het is alleen allemaal wat extremer, in de zomer is het wat warmer en in de winter is het wat kouder. Ze verwachten een hele strenge winter dit jaar. Ik hoorde dat er wel een meter sneeuw kan vallen hier.

Dit waren mijn eerste zes weken in Amerika. Ik had het proberen kort te houden, maar dat is niet gelukt. Het volgende blog zal er wat sneller aankomen

Smile

Groetjes uit The US,

Thom

Reacties

Reacties

Gonnie

Hoi Thom, super om weer iets te horen van je.Het is een moeilijke start geweest voor je daar.Gelukkig zit je nu op een fijne plek.Hoop dat het op school ook goed gaat met je.Ik wacht je volgende verhaal af. Hou je goed lieve Thom,succes en geniet van alles daar. Lfs.Gonnie.

Astrid

Hey Thom,
Leuk om je op deze manier te kunnen volgen en houdt het vooral niet te kort :) Fijn dat je weer terug bent bij je oorspronkelijke gastgezin en wat een luxe om een eigen verdieping te hebben. Als het klopt dat je nu een uniform aan moet op school, willen we natuurlijk wel een foto. Heel veel plezier Thom en geniet er van.
Groetjes, Astrid

Arianne

Leuk Thom.....eindelijk je verhaal :-). xx mam

milou

Heej thom! Wat leuk om te lezen hoe je het hebt in america! Veel plezier en succ6!! Groetjes milou

Maerten

Hoi Thom,

Ik heb je blog net met belangstelling gelezen terwijl we aan de lunch zitten. Ik vind het een heel leuk verhaal en je hebt in die paar weken al heel wat meegemaakt. Zowel leuke als minder leuke dingen, maar het zijn allemaal onvergetelijke ervaringen denk ik. Ik hoop dat je je draai nu gaat vinden en een heleboel vrienden maakt in de stad die je zo leuk vindt. Ik zie uit naar je volgende blog. Omdat ik geen facebook heb is dit voor mij een mooie manier om je avontuur te mogen vernemen. Groetjes, Papa.

Petra Kuperus

Hoi Thom!wat n verhaal he...treetje,jij zal nooit vergeten dat je naar de USA bent geweest....
Maar gelukkig zit je nu helemaal op je plek,en met dat wiskunde en physics komt het ook wel goed;-)
Geniet maar lekker van alles wat je meemaakt,dat pakken ze je nooit meer af!
Dikke knuffel van Ger,Lianne Feliz en mijzelf!

Mieneke de Jager

wat een verhaal Thom en wat fijn voor je dat je weer bij de familie terug bent. wat een gedoe allemaal!!! ben reuze benieuwd naar je volgende verhaal .....have fun en een dikke lebber van ons XXX / Hunter Familie

Irene Steeman

Hoi Thom, pffff dat waren wel hele spannende weken voor je. Fijn om te lezen dat het alsnog goed gaat komen met je gastgezin. Beter dan tussen de bomen en beren. Kun je altijd nog doen als je 70 plus bent. In de stad is het leven! Geniet ervan en vergeet je schoolwerk niet. Groetjes uit een op dit moment nog zonovergoten Purmerend. Dikke knuffel van ons allemaal: Henk, Irene, Lynn & Nigel

Thom

Dankjulliewel allemaal voor jullie berichtjes!

Vincent

Hey Thom,
Your uncle V. is very proud of you!! En hartstikke leuk dat we twee keer geskyped hebben. Zo fijn dat je weer lekker in Hasbrouck Heights zit. En ik ben jaloers op je uitzicht vanuit je dakraam!! Waar blijven de foto's??? We willen allemaal een foto van jou in je schooluniform zien :-) En foto's van je kamer en de omgeving van waar je woont wil ik ook graag zien. Ik hoop dat je na bijna een maand een beetje gewend bent aan de Don Bosco Highschool en dat het vroeg opstaan je nu makkelijk afgaat. Kunnen we snel een nieuwe blog van je verwachten?
Many hugs from uncle V.
XxV

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active